Gebruik RPS voor easy deployment van VoIP-telefoontoestellen

Redirection & Provisioning Service (RPS) is een dienst die aangeboden wordt door fabrikanten van VoIP-telefoontoestellen om een VoIP-telefoontoestel bij opstarten meteen te leiden naar een provisioning server. Dit houdt in dat het MAC-adres gekend moet zijn bij de RPS-service van de fabrikant.

De VoipCenter RPS module is beschikbaar voor Grandstream en Yealink. Snom biedt geen geautomatiseerde methode voor beheer van de RPS-service.

Met deze module kan u op een geautomatiseerde manier (indien ondersteund door de fabrikant) VoIP-telefoontoestellen toevoegen aan de RPS-service, zonder manueel op de RPS-console van de fabrikant te moeten inloggen.

Er zijn dus ook geen provisioning settings nodig in het VoIP-telefoontoestel. Dit kan dus gerust in de verpakking blijven zitten totdat het wordt aangesloten op het netwerk van uw klant.

Yealink RPS (YMCS)

Om gebruik te maken van Yealink RPS-service dient u volgende 2 stappen te ondernemen.

  • RPS-gegevens invullen in de VoipCenter module

  • Yealink IP-phone toevoegen via de RPS-knop

Grandstream RPS (GAPS)

Om gebruik te maken van Grandstream RPS-service dient u volgende 3 stappen te ondernemen.

  • RPS-account gegevens invullen

  • GAPS ondersteunt niet het automatisch aanmaken van een provisioning profiel. Dit dient dus manueel in het GAPS-portaal te gebeuren.

Log in op GAPS en ga naar menu ‘Profile Management’, klik “New Profile” en selecteer “Redirect_DefaultProfile”

  1. Name : vul profielnaam in “PBXonline-<pbxlogin>” vb “PBXonline-123456” (let op: naamgeving is belangrijk voor correcte werking !)
  2. Upgrade via : https
  3. Config Server path : provisioning.pbxonline.be/<pbxlogin> vb provisioning.pbxonline.be/123456
  4. Https username : provisioning login
  5. Https Password : provisioning paswoord

  • Grandstream IP-phone toevoegen via de RPS-knop