Redirection & Provisioning Service (RPS) is een dienst die aangeboden wordt door fabrikanten van VoIP-telefoontoestellen om een VoIP-telefoontoestel bij opstarten meteen te leiden naar een provisioning server. Dit houdt in dat het MAC-adres gekend moet zijn bij de RPS-service van de fabrikant.
De VoipCenter RPS module is beschikbaar voor Grandstream en Yealink. Snom biedt geen geautomatiseerde methode voor beheer van de RPS-service.
Met deze module kan u op een geautomatiseerde manier (indien ondersteund door de fabrikant) VoIP-telefoontoestellen toevoegen aan de RPS-service, zonder manueel op de RPS-console van de fabrikant te moeten inloggen.
Er zijn dus ook geen provisioning settings nodig in het VoIP-telefoontoestel. Dit kan dus gerust in de verpakking blijven zitten totdat het wordt aangesloten op het netwerk van uw klant.
Yealink RPS (YMCS)
Om gebruik te maken van Yealink RPS-service dient u volgende 2 stappen te ondernemen.
- RPS-gegevens invullen in de VoipCenter module
- Yealink IP-phone toevoegen via de RPS-knop
Grandstream RPS (GAPS)
Om gebruik te maken van Grandstream RPS-service dient u volgende 3 stappen te ondernemen.
- RPS-account gegevens invullen
- GAPS ondersteunt niet het automatisch aanmaken van een provisioning profiel. Dit dient dus manueel in het GAPS-portaal te gebeuren.
Log in op GAPS en ga naar menu ‘Profile Management’, klik “New Profile” en selecteer “Redirect_DefaultProfile”
- Name : vul profielnaam in “PBXonline-<pbxlogin>” vb “PBXonline-123456” (let op: naamgeving is belangrijk voor correcte werking !)
- Upgrade via : https
- Config Server path : provisioning.pbxonline.be/<pbxlogin> vb provisioning.pbxonline.be/123456
- Https username : provisioning login
- Https Password : provisioning paswoord
- Grandstream IP-phone toevoegen via de RPS-knop